Opzeggen lidmaatschap Knsa

Opzeggen lidmaatschap; opzeggen bij KNSA kan tot eind december.

Nog steeds denken veel mensen dat lid zijn van KNSA wettelijk verplicht is, Dit is het  dus niet!

Het lidmaatschap is vrijwillig en staat los van het certificeren.

Een vereniging heeft zichzelf door de KNSA laten certificeren en daarbij zichzelf gelijk vrijwillig lid gemaakt en dat kost dan per lid per jaar €42,50 per persoon. Zo geeft je heel veel geld weg als vereniging en je conformeert jezelf tevens met “nader op te leggen beperkingen”. Het certificeren is voor leden van KNSA verder “gratis” en geldt voor 4 jaar .

Het certificeren van schietvereniging niet lid van de KNSA kost €1900- voor 4 jaar en per jaar moet je een audit ondergaan (550,- per jaar) wat dus neer komt op €1025- per jaar.

Het opzeggen van lidmaatschap van de KNSA heeft dus zin bij meer dan 25 (25x€42,50=€1062,-) leden, af dat aantal is alles winst. Heb je bijvoorbeeld 150 leden hou je dus € 5300,- in kas van je eigen vereniging.

Wat is voordeel van KNSA lid zijn?

Je mag KNSA wedstrijden schieten, je krijgt een heel mooi glimmend blaadje en er wordt je wijs gemaakt dat je verzekerd bent (not). Op die verzekering kun je echter pas een beroep doen wanneer je nog KNSA lid bent (NIET na royement dus!) en wanneer rechtsbijstand niet op enige andere verzekering is te verhalen.

Het nadeel van niet meer bij een  KNSA aangesloten vereniging lid zijn is dat je niet meer welkom bent bij KNSA wedstrijden. KNSA laat dus zien dat het niet om algemeen belang maar om eigenbelang gaat in vorm van verdeel en heers.

Het voordeel is dat je heel veel geld in kas houd en je jezelf niet meer onderwerpt aan “nader op te leggen beperkingen”.

Het schieten van KNSA wedstrijden wordt gedaan door gemiddeld 4% van de leden. Dus is het dan netje daar 96% van de leden voor te laten betalen? Denk het niet, komt bij dat die 4% vaak ook nog van meerdere verenigingen lid zijn.

Kortom: Bij meer dan 25 leden gewoon opzeggen.

Het certificeren via KNSA heeft  zijn langste tijd toch al wel gehad, maar daarover later meer.